6. Konfirmation

maal Mål:
At konfirmanderne tager stilling til konfirmationen og afslutter storylineforløbet ’Slægten’
noegle Nøglespørgsmål:
• Karen er blevet alene – hvordan mon hun har det?
• Hvad er konfirmation i Folkekirken?
• Hvad synes du, er det vigtigste ved konfirmationen i kirken?
• Hvad har du lært gennem historien om familien Johansen?

Karen er blevet alene – hvordan mon hun har det?
Vi indleder denne sidste episode med, at lade Karen komme til orde. Det sker via konfirmanderne selv, da to på skift har rollen som Karen, mens de øvrige konfirmander kan spørge til hendes til tanker om situationen. Konfirmandernes egne erfaringer med bedsteforældre eller mennesker, der er alene i tilværelsen, kommer frem.

Efter lidt tid overtager præsten Karens rolle, og på den måde bevæger vi os til konfirmationstemaet, hvor ritualet gennemgås i familierne.

Konfirmanden henter til sidst sin person ned fra væggen, og ud fra personens liv og plads i familien forholder man sig til konfirmationen. Statementet ’For mig er det vigtigste ved konfirmationen: … ‘ præsenteres og lægger op til den afsluttende samtale om konfirmationens betydning.

Samtidig rundes storylineforløbet af, så det kommer frem, hvad konfirmanderne har fået med sig om kirken og troen og livet.

Tidsforbrug: ca. 2 timer.

Materialer til 6. episode

prikPlanlægningsskema (pdf)

prikPlanlægningsskema (Word)

prikVideo om konfirmation fra Folkekirken.dk (mp4 - højreklik for at downloade)